En komikers uppväxt: uppgift 2.

Nu är det dags för uppgift 2. Precis som förra gången får ni gärna spekulera och analysera. Visa gärna med citat eller referat att ni har belägg för era påståenden och funderingar. Veckans uppgift är lite ”bredare” och ni har möjlighet att fokusera på lite olika saker. Tänk på att det är du själv som bestämmer hur mycket du vill utveckla ditt svar och fördjupa din analys.

Uppgift 2: Du ska analysera Juha och skolan. Hur ser hans klass ut? Hur fungerar den? Vad kan du dra för slutsatser om lärarna? Om klasskamraterna?  

16 kommentarer

Filed under Bokblogg, Svenska-9

16 responses to “En komikers uppväxt: uppgift 2.

  1. Mathews Tzegai

    Det är så att i skolan försöker Juha att alltid vara bäst. Han gör det genom att räcka upp om hans lärare ställer frågor till klassen. Juha har bra betyg i de flesta ämnena och han drar gärna uppmärksamhet i skolan genom att dra komiska skämter. Det är så han gärna står i rampljuset som en slags clown.

    Hans klass har en god sammanhållning, men alla i klassen är inte helt vänner med varandra och det får klassen att se lite annorlunda ut för mig. Deras klass verkar fungera genom att man har speciella roller som t.ex. offer, populär, tillbakadragen och normal m.m. Det gör att alla vet sina roller i klassen och de flesta av dom tycker att det är positiv.

    Jag tycker att lärarna i deras skola verkar bete sig konstigt och underligt. Det är så att en lärare under idrottslektioner verkar i synnerhet ofta vara konstigt och sjunger en låt om att pojkarna ska duscha… ( ingen bra läge att berätta snuskiga scener). Idrottsläraren kräver dessutom mer av sina eleverna än vad de är kapabala till. Slutsaten är att lärarna i deras skola kräver mer av sina elever än vad ni brukar göra. Det är lite för ovanligt mycket mer.

    Juhas kompisar är såna som leker för balla och coola, de vill dra uppmärksamhet i skolan och gör det genom t.ex. mobbning. De mobbar en tysk kamrat som heter Thomas och han är klassen största offer. Lennart och Stefan är typ klassen poppisar och det är så att alla vill vara med dom. Om man vill vara med dom, då krävs det list och skicklighet för att lyckas få deras uppmärksamhet.

  2. Måns Falk

    Personligheterna i Juhas klass är väldigt olika. Det finns några som är ”coola”, några som är mobbade, snygga osv. De två coolaste killarna är Stefan och Lennart och de två kan göra nästan vad de vill på grund av sin status. De kan t.ex. få en att behöva ljuga för att inte få stryk efter skolan.

    Juha vet inte riktigt vilken ”sida” han ska ta, om han ska välja de coola killarnas sida och få bra status bland flickorna eller om han vågar ta sig själv till mods och hjälpa de som är lite utanför och då riskera att bli utstött han också. Juha har inte stake att gå och slå folk helt spontant men ändå vågar han inte ifråga sätta Lennart och Stefan.

    Läraren i klassen gör bara sitt jobb, visst hon kanske försöker lite men hon har redan upptäckt att klassens problem kanske inte kommer gå att lösa. Hon blundar nästan för problemen, låtsas som hon inte förstår vad som försiggår men jag tror hon vet om det mesta i alla fall. Men som sagt hon är bara där för pengarna, inte för att försöka få barnen till en god utbildning.

  3. vivek

    I gymnastiken delar man skåp fyra och fyra. Naturligtvis är det viktigt vem man delar skåp med. Att Stefan och Lennart är tillsammans är viktigast, och kanske också att Roy är med, Roy är tuffare är Juha, men fjärdeplatsen borde ha varit Juhas, det tycker han verkligen. Men fjärdeplatsen har Simon.
    Klassen är uppdelade i status Stefan, Lennart har högst status, Thomas har väldigt låg status. Den som har kommit in i puberteten har högst status, han ska vara ”ledare” över killarna. Ingen vill sticka ut från ”gruppen” och därför följer man ”strömmen” istället. Man följer efter sin omgivning och försöker göra sig till någon man inte är. Sid 95 – vi håller i så du inte behöver vara skraj. Han slår inte tillbaks ………….
    ……….

    han ser olycklig på Thomas som vädjade ser tillbaka på honom. Juha ryggar bakåt och skakar på huvudet.
    – Jag kan inte ,mumlar han.
    – Antingen det eller också skiter vi i Thomas och slår dig istället ! förklarar Stefan sakligt, såna är reglerna.
    – Tills du spyr din finnjävel väser Lennart.

    Mobbing sker på nästan alla skolor, det kan ske på skoltid och utanför skolan. Men det sker bakom rygg på lärarna. Så idag har skolorna en utvecklad plan för hur man ska göra för att motverka mobbning osv., medans (då) var det oklart för lärarna hur de skulle bete sig och hantera problemen.

  4. Jean Pierre

    Jag håller med Mathews att i skolan försöker Juha att alltid vara bäst genom att räcka upp handen och svara på frågorna som läraren ställer till klassen. Han får uppmärksamhet genom att berätta sina komiska historier och på så sätt får han vänner.

    Klassens coolaste killar heter Stefan och Lennart, och Juha är beredd att göra nästan vad som helst för att bli i alla fall den tredje coolaste killen i klassen. Men det kommer aldrig att funka tror jag. Men han får nöja sig med att vara vän med Jenny.
    I klassen finns en kille som heter Thomas Karsk. Hans pappa är död, och hans mamma är tysk och ger honom fula kläder. Han är dömd att bli retad, avskydd och slagen. Juha tycker synd om Thomas, och försöker att vara snäll mot honom, men bara när ingen annan ser på.
    Juha vet inte vilken sida han ska ta, om han ska ta de coola killarnas sida eller hjälpa de som är utanför som Måns skrev.

    Läraren är bara där för pengarna men inte för att försöka få barnen en god utbildning som Måns skrev.

  5. Juha försöker va ball inför klassen, han räcker up handen och svarar på alla frågor läraren ställer till klassen. Han försöker få uppmärksamhet genom att berätta historier till sina klass kamrater, det finns en kille i klassen som blir retad hela tiden och han har ingen pappa Juha försöker va snäll mot killen men när ingen annan ser annars så kommer Juha också bli retad och det finns två coola killar i klassen Stefan och Lennart juha försöker komma in i deras grupp annars så försöker han bli tredje coolaste killen i klassen annars så har han en bra vän (Jenny) och som Jp och Måns sa Juha vet inte vilken sida han ska välja.

  6. Hossam

    Innan jag börjar skriva något så vill jag uppmärksamma(för er som inte har noterat detta) att jag undviker att skriva om och svara på frågan genom rå fakta och citat som man kan hitta i boken genom att bläddra, jag hoppar över det och går direkt till djupa analysningar som jag har gjort.

    Juhas förvirring verkar inte vara så enkel som man skulle kunna tro, det råder ett system av olika grupper i klassen och juha verkar inte vara med i någon av de.

    Han har tagit clown rollen i klassen och sådana är bara i mitten, han vill inte mobba men vill inte hellre bli mobbad, så han undviker båda. Men när Thomas skulle få stryk så ställdes han inför ett val där han inte kunde vara neutral utan var tvungen att inte bara ta ställning utan även stå för konsekvenserna, så skynda inte på och säg att Juha är feg o.s.v för att det var antingen ”slå” eller ”bli slagen” och han valde (som Sverige under WWII) att svika hans vän och framför allt svika det han faktiskt tycker och står för i hopp om att undvika en förödmjukelse.

    Dessa grupper i klasser är naturliga men lite extrema, De två eleverna som mobbar mest verkar tillhöra tillsammans med andra tjejer den högsta ”eliten” som styr saker och ting, klassens accepterande av detta kan jag inte förstå, det verkar som om alla är blinda om att deras status är inget annat än illusion som de själva har skapat och trott på, de har så låg självförtroende och respekt att de väljer att hellre kämpa för att vara med de än att ställa sig emot de.

    Läraren råkar vara en kärring som bryr sig helt enkelt inte och är extra sur på livet, sådana finns det och det handlar om otur och inget annat, att hon inte tar åtgärder beror på hennes omedvetenhet om det som sker i klassen, alltså kan man endast skylla henne för att hon har inte kommit klassen närmare.

  7. Jessica Wallentin

    Jag får känslan av att Juha känner sig vilsen. Han vet inte riktigt vad han vill uppnå, (självklart har vi alla förstått att Juha är klassens clown), men när det gäller klassen så vet han inte vart han ska vara.
    Han har insikt av att man inte ska skada någon för berömelse och respekt . Men ändå så gör han det för att inte bli mobbad som Thomas.
    Juha har kommenterat att man vinner allt genom respekt och respekt är allt här i livet, enligt honom.
    Han vet att han inte är populär i klassen, men vem är det egentligen?
    Juha har skapat en bild av vilka som är populära i klassen genom: klädstil, ”coolhet” och rent av utseende. Så brukar man alltid, och har alltid uppfattat den populära i klassen.

    Juhas klass är splittrad, vilket är vanligt. Det finns olika grupper i klassen som Hossam nämnde. De mer ”högljuda” och de mer ”tystlåtna”. Juha är defenitift bland de högljuda. Hans humor och sett att underhålla får honom en roll i klassen. Ínte den populära, inte den mobbade. Han är bara där.

    Man kan säga att det här inte är en speciellt vanlig klass.
    Det beror mycket på läraren. Läraren är inte den mest aktiva, kan man säga. Hon verkar inte alls interesserad av sin klass och inte heller så lycklig. Under lektionerna är hon inte närvarande, jag menar hon är där, men hon verkar ”dagdrömma”, att hon drömmde om att hon var någon annanstans, vart som helst förutom i denna klass, i denna skola. I själva Sävbyholm.

    Klasskamraterna verkar bara tänka på sig själva. Faktiskt verkar det bara som att Juha försöker bidra med något i klassen. Med underhållning.
    En vanlig dag i skolan kort sagt är: Juha som säger sina nya påhittade skämt som han säger framför klassen och ingen verkar bry sig. De två mobbarna i klassen mobbar, de populära tjejerna försöker göra sig till genom att se snygga ut och så finns det de som försöker vara utanför allt. Som inte vill bli inblandade i sådant fuffens.

  8. Mohsine bin allal asarar

    Juha beter sig annorlunda i skolan, för honom så är skolan som en ständig jobbintervju då han måste bevisa sina färdigheter för att får ”jobbet”, det jag menar med jobbet är att i juhas klass finns olika roll och lager, och alla eftersträvar att nå det bästa rollen till exempel klassens kriminell, och de med de bästa rollerna och som är på toppen av pyramiden har förstås rätt att se ner på de som är längst ner och behandla de som skit men motsatsen kan inte ske.
    Jag kan inte låta bli att dra en liknelse på hur hans klass liknar faktiskt ett samhälle med stora klass skillnader. En av juhas färdigheter och förmodligen hans enda är konsten att få folk att skratta, utan den skulle han inte ens komma nära toppen av pyramiden och kanske insett verkligheten och skaffat sig riktiga vänner som han kan vara sig själv med, men så länge han har receptet på skratt så har han en chans och så länge chansen finns så finns drömmen med.

    Juha har klarat sig bra i pyramiden så bra att Jenny känns numera som en extra vikt som han måste släppa för att klara sig ännu högre. Och han vet för varje steg han tar närmare de coola desto mer vidriga och elaka saker han måste göra, till exempel att slå thomas istället för att stå på hans sida eller att inte ens visa hänsyn till Jenny när hon har klätt sig så fint just för honom, det här bevisar hur juha inte är mentalt självsäker för att stå upp för det han kanske verkligen gillar till exempel när han började tycka om thomas som vän och de hade några roliga stunder men när Lennart och Thomas kom för att slå thomas kröp hans mod ihop och löd deras förskräckliga order.Allt detta gör han för att klättra högre upp på pyramiden.

    Mobbing var mycket underskattad på juhas tid, det ansågs inte allvarligt och lärarna har inte lärt sig att läsa tecken på mobbning, dessutom hade de ju så många elever och så många arbetsttimmar att lusten att försäkra sig om en elev mår bra var i princip förvunnen.

    Just nu händer det ingenting som sticker ut ur boken som skulle inte anses typiskt för ett svenskt barn men nu börjar man förstå karaktärernas personlighet bättre och man kan börja gissa lite fram i boken med blandade resultat.

  9. Arsam Asarar

    Mohsins liknelse är vad som kom upp i mitt huvud när jag läste boken.
    I Juhas klass känns det som att man nästan aldrig har något val. Det enda valet man har är att flyta med strömmen, med det menas att han var ”tvungen” att slå Thomas t.ex då hans andra val var att själv få stryk vilket inte är mycket till val. Det känns lite som att man kan se Stefan och Lennart som två diktatorer som bestämmer och säger åt klassen vad som ska göras. Alla andra vill slippa så mycket stryk som det bara går så de ”härmar” Stefan och Lennart till viss del när de t.ex gillar samma tjej som de det vill säga Pia. Det känns som att Juha känner sig tvungen att tycka som de och att vara som de annars får han inte sin medicin.Uppmärksamheten. Istället för att se hur bra egentligen Jenny är för honom som verkligen gillar honom så ser han igenom henne och ser Pia eller Li för det är vad som är ”bäst” för honom.
    Som tidigare nämnts så är lärarna verkligen blinda för de problem som uppstår i klassen eller så gör de sig blinda för problemen, de har insett att det inte går att lösa. En annan anledning till att de är så pass blinda för problemen är att de själva har sina problem som deras lärare som går ut från sina lektioner ibland bara för att få sig ett litet sup.
    De resterande i klassen är som vanliga borgare de måste mer eller mindre också flyta med strömmen som diktatorerna Stefan och Lennart säger. Annars åker de på smisk, fast det man verkligen märker är att de flesta inte gillar det som försiggår alla vill inte vara en del av Stefan och Lennart herravälde inte ens Juha vill det då han gör det för att kunna bli mätt på uppmärksamhet och att inte åka på dänga .

  10. Emilia Källman

    Juhas klass är väldigt uppdelad i status grupper. Det finns dom coola, dom medelaktiga och dom töntiga som sammtidigt är väldigt sårbara. Dom har ingen talan och blir väldigt mobbade utan en riktig anledning. Det är dom coola som leder klassen och som allt handlar om. Alla vill vara kompisar med dom eller bara inte vara på deras ”hat” lista.
    Juha skulle jag säga är en sådan. Han hör till den medelaktiga och töntiga gruppen, och allt han vill ha är uppmärksamhemhet från dom coola. Detta får han genom att göra som dom säger och försöka underhålla dom med historier.
    Lärarna bryr sig inte direkt om eleverna. Dom är inte så uppmärksamma om vad som händer i klassen och hur eleverna mår, och det gör så att eleverna inte får en så bra kontakt till lärarna och kan inte vara ärliga, det är då det är enklare för dom coola barnen att mobba och förstöra för dom andra eleverna för då vet dom att inget kommer hända ändå, och det irriterar mig.

  11. Malcom X

    Som en början skulle jag vilja påpeka (som Mossi gjorde i sin kommentar) att det finns en slags pyramid i klassen beroende på populärititet, jag skulle snarare kalla det en hierarkisk uppdelning i Juhas klass, bland pojkarna är det Lennart och Stefan som är högst upp i den hierarkiska stegen, jag tror att det skulle kunna bero på att de är tidigt utvecklade och har kommit in i puberteten före de andra pojkarna i klassen. De får som dom vill genom våld och mobbning, Juha vill gärna tillhöra Lennarts och Stefans ”gäng”. Som många har nämt så vill Juha vara den s.k tuffa individen i klassen, men det han egentligen vill är bara att vara med de tuffa. Citat ur boken s.73: ”Juha drömmer inte om att vara den tuffaste. Han nöjer sig med att få vara i de tuffas närhet”. Bland tjejerna så är det Pia och Eva-lena som ligger högst upp i den hierakiska stegen i klassen. På ”mellan partiet” i den hierarkiska stegen finns det ett antal elever, men vi får inte veta så mycket om de som läsare.

    På botten av hierarkin så ligger Thomas och Jenny enligt Juha, Thomas är på botten för att han väljer att vara för sig själv och stänga av sig från omgivning, han är nästan ständigt rädd och säger aldrig ifrån, dessutom har han konstiga kläder som ger mobbarna (Lennart och Stefan) ännu en anledning till att mobba honom. Juhas lärare är bokstavligen en katastrof, hon ser inte eleverna som en riktig lärare borde se sina elever, hon super i smyg vilket inte gör saken bättre. Jag har valt att kalla hennes tillstånd för frånvarande-närvarande tillstånd, hon är närvarande fysiskt men psykiskt är hon någon helt annanstans, detta kan medföra grava konsekvenser för elevernas lärande och deras välmående.

    Det enda Juha vill är att vara som alla andra, och inte sticka ut på något konstigt sätt. Citat som stärker föregående påpekande, s.73: ”Allt Juha vill är att vara som andra. Instintktivt härmar han sådant han uppfattar som rätt.”
    Jag tror att alla människor egentligen vill vara som alla andra, eller tillhöra någon slags grupp och sammanhang tyvärr så väljer Juha ”fel” personer att härma, i detta fall Lennart och Stefan. Juha har helt enkelt inte självförtroendet att säga ifrån och egentligen uttrycka det som han själv tycker.

  12. Peniel Habesh Dagmawi (Ganjaman)

    Jag tycker att Juha är en person som inte vet vilken sida han ska välja de populära eller hans vänner. Juha är en smart elev och han försöker även göra sit bästa för att få ett högt betyg som möjligt. Juha vill ha en högre status så att han kan hänga med de populära då försöker han med sin skämt ibland så skrattar klassen eller så gör det inte under roliga timmen.

    Lärarna i skolan är olika men ändå lika Juhas klassföreståndare hon tycker inte om Juha när han väl drar igång med sina skämt så hon säger hela tiden att hon ska gå ett ärende. Jag tycker att det är bra att barnen får lite motstånd av lärarna när de utföt olika uppgifter men om några inte hänger med så bryr sig inte läraren eller så kanske hon hjälper de men eleverna måste ta eget ansvar om de vill lyckas kolla på Juha då borde väl de andra också klara av det. Om inte läraren bryr sig och de tror att läraren ska göra allt så är de all dumma i huvudet.
    I klassen så finns det en mobbad person han heter Tomas Karsk. Han blir mobbad av Stefan och Lennart klassens populära killar. Allt började på sid.79 när de frågade om Tomas hade knullat och i början så svarade inte Tomas för att han var rädd och det gjorde Stefan och Lennart arga så de frågade samma fråga igen och Tomas sade ‘nej..’. Stefan och Lennart blev arga på honom för att det tog en lång tid och för att han inte har knullat än då sade de att de skulle slå ihjäl honom efter skolan och Tomas blev skit skraj. Men han försöker att undvika det genom att säga till läraren att han har ont i magen och vill gå hem för att ha ett timmes försprång men lärarinnan sade nej. Tomas blir ned slagen på vägen hem med Juha och de tvinngar Juha att slå honom annars så slår de Juha istället så Juha slår Tomas😦.

  13. Joakim Flink

    Att Juha är klassens clown har vi konstaterat. Att han känner att enda sättet att få den uppmärksamheten han behöver lika så. Klassen är i sig som vilken annan skolklass som helst under 70-talet. Den skiljer sig egentligen inte så mycket ifrån den ”typiska” Svenska skolklassen idag mer än att vi har lite andra normer än då. I boken beskrivs egentligen så mycket om själva skolan utan mer om det som händer runt omkring t.ex. på raster och före/efter skolan.

    Som några tidigare har sagt så finns en viss statusskillnad i klassen, vilket är helt vanligt i en klass. Klassens ”busar” Lennart och Stefan får hålla på som de vill för att alla vill vara med dem, inte emot dem. Jag tror inte att någon egentligen vill vara som de två killarna men eftersom detta verkar ha hållit på under en längre tid så blir det bara allt svårare att stoppa det.

    Juha själv verkar inte vara den som är bäst i skolan och inte heller sämst. Eftersom han vill vara med Stefan och Lennart måste han bete sig som dem. Exempelvis vill han inte slå Thomas men gör det ändå, klassiskt grupptryck.

    Det är självklart inte lätt för Juha att stå emot detta grupptryck som verkar vara väldigt starkt i skolan och från klasskamraterna. Jag skulle gissa att det inte var ett lika öppet ämne som det är idag. Om man som idag diskuterar grupptryck i skolan så tror jag att det blir lättare att motstå. Men ändå har alla något bra som andra vill ha…

    Jag såg att någon skrev att man inte hade något val utan var tvungen att följa med strömmen. Jag håller inte riktigt med om att man inte har något val utan att valet man har snarare är mycket tufft. Man har alltid ett val!

    Stefan och Lennart behöver minst en syndabock, Thomas. Att det blev Thomas är för att han egentligen var den som stog emot grupptrycket bäst. Självklart vill ingen bli slagen men om man egentligen inte vill vara som busarna kan man inte falla för det grupptrycket som dem ha byggt upp…

    Läraren i klassen är som konstaterat ingen superpedagog. På den här tiden utbildades inte lärarna på samma pedagogiska sätt och även fast det kan vara lite konstigt för oss att förstå att en lärare dricker alkohol under skoltid så får man fortfarande tänka sig att det var andra normer då än vad det är nu. Lärare var lärare och absolut inget annat. Idag kan finns en lite annorlunda relation lärare/elev…

    Avslutningsvis kan man väl säga att eleverna i klassen själva har satt sig i ett grupptryck under Stefan och Lennart och ”elit-tjejerna” som någon skrev som kommer att fortsätta styra klassen som de vill utan att någon, varken lärare eller elever kommer säga emot…

  14. Henric

    Som nästan alla sagt så är Juhas klass extremt uppdelad. Det finns toppen som är Stefan och Lennart, sedan finns det en botten som i det här fallet är Thomas. Mellan dessa nivåer finns det en medel nivå som består av flera små grupper. Man kan säga att Juha är sin egen lilla grupp, han är, som de flesta innan mig sagt, pajasen i klassen. Men om man vill ”överleva” så måste man anpassa sig vilket man gör bäst genom att hålla sig i god med Stefan och Lennart. Det är precis vad Juha gör, han försöker inte komma till toppen för att pli jätte populär, han gör det för att ”överleva”. Runt detta kan man ha blandade åsikter hur vida han gör rätt eller fel. Jag tycker att han gjorde fel när han blev tvingad att ge sig på Thomas, men han gjorde som alla andra, och följde strömmen genom att göra som Stefan och Lennart sa.

    När det gäller uppdelningen i klassen så är de snygga tjejerna och de starka killarna högst upp. Orsaken till att vissa saker anses som coola och andra inte De starka bestämmer. T.ex. puberteten. Det är coolt för att de starka killarna har påbörjat den. Om det varit tvärt om och någon annan påbörjat puberteten men inte Stefan och Lennart så hade den andra personen troligtvis blivit mobbad på grund av det.
    Anledningen till att just Thomas och Jenny ligger på för Stefan och Lennarts hatlista är för att de är allt som Stefan och Lennart inte är.

    Problemet med makt systemet i Juhas klass har sin grund i att lärarna inte bryr sig. Självklart förekommer mobbing idag också, men inte på samma sätt just tack vare att det numera är lärarnas plikt att förhindra all form av mobbing.

    Felet som Juhas klass gör är att ingen vågar sätta sig upp. Om bara en person börjar så kommer de andra fortsätta och helt plötsligt har dom coola hamnat i ett så stort underläge att de inte längre kan göra något.
    Om jag fortsätter på det spåret så kommer det bara låta som en halvdan b-film, men någon måste börja.
    (tex Berlinmuren hade aldrig fallit om inte folket, i det här fallet klassen, satt sig upp mot styret, i klassens fall mobbarna).

    Jag håller inte med om vad Peniel skrev gällande lärarnas engagemang. Han sa att lärarna gör rätt i att ge barnen ”lite” motstånd och att eftersom att Juha klarar sig så borde alla andra också göra det. Men alla barn är inte likadana, vi lär oss olika bra. Det är därför lärarnas jobb att ta hänsyn till det och se till att alla får en ärlig chans.

    När det gäller mobbarna eller de coola killarna, Stefan och Lennart, så brukar det oftast vara en som är värre än den andra. Det brukar aldrig synas utifrån men är mer än märkbart för den som hela tiden försöker hänga med den andra, och hela tiden bevisa sig stark. Med andra ord så är det likadant för den ”svagare” personen, som för resten av klassen fast att han har klarat sig till toppen. Det brukar visa sig vem av dem som är totalt blåst och vem som i alla fall har något i skallen när de ska göra något riktigt korkat.

  15. Limpan

    Juha måste ha uppmärksamhet av sina klasskompisar det är därför han underhåller dom på roliga timmen varje vecka. Hans klass fungerar sådär det finns några ungar som verkar vara sjuka i huvudet så är det ju ofta. Deras lärare är störd, hon verkar vara lite äcklig och väldigt sträng, för sträng tycker jag men när dom ska duscha så håller hon på och snackar om deras könsorgan och det känns väldigt konstigt. Han har personer i sin klass som är jobbiga och då syftar jag på Lennart som går runt och pressar den lilla spinkiga killen Thomas och frågar om han är oskuld. resten av hans klass är fega och vågar inte säga emot Lennart

  16. Jag tycker att det var många små grupperingar i klassen. Lennart och Stefan ingår i den ”tuffa” gruppen, och jag tror att båda två har dåligt med självförtroende och vill trycka ner resten av klasskamraterna. Läraren tror jag har kommit till den punkten då man har arbetat för länge inom sitt yrke, och därmed tröttnat på huvuduppgiften att lära ut till sina elever(på ett bra och pedagogiskt sätt). Jag tror att det kan vara en vana och trygghet att jobba med det som man har arbetat med i alla år och i sitt hela liv.

    Det kan vara så att hon ”sänder” vidare den här trötta och irriterade stämning till hela klassen. Hon har inte ork att styra upp allting helt enkelt. Jag tror att lärarna var mer disciplinerade förr i tiden och vågade markera vad som var rätt eller fel. Eleverna var nog mer rädda och hade mer respekt för lärarna då. Det kommer nog alltid att finnas grupperingar i skolklasserna, det går inte att komma ifrån. Bara grupperingarna i sig kan leda till mobbing hit o dit.

    Juha försökte att säga ifrån till mobbarna, Lennart och Stefan, men han tyckte dom båda två var för mycket. Han blev ”klämd” emellan två grupper(Stefan, Lennart och Thomas). Juha slog till Thomas istället allt för att vinna respekt inför Stefan och Lennart. Han ville ju bli kompis med dom.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s