Klassikerarbetet.

Förhoppningsvis har alla kommit igång med klassikerarbetet nu. För säkerhets skull lägger jag in lite allmän info om arbetet här, ifall någon skulle råka tappa bort sitt papper eller så (som om!).

Deadline: fredag vecka 49. Tisdag, om ni vill att jag ska skriva ut åt er.

Arbetsbeskrivning: Under hösten ska du läsa en klassiker samt göra en väggtidning om din klassiker. Innehållet i väggtidningen kan delas in i fyra olika delar och den grafiska utformningen av de fyra olika delarna bestämmer du själv.

  • De fyra delarna:

1.  Författaren

Till att börja med ska du ta reda på fakta om författaren. Leta i uppslagsböcker, biografier eller i litteraturhistorieböcker.

Varför ska man kunna saker om författaren?

Jo, det är så att författarens liv på många sätt ligger till grund för de böcker han eller hon skriver. Antingen kan det vara så att författaren har mycket livlig fantasi och beskriver en helt annan verklighet än den han eller hon lever i, eller så är det så att författaren har levt väldigt nära historien, så som den berättas i boken. Om författaren är en deprimerad person kan man lugnt gissa sig till att hans eller hennes böcker är deprimerande eller kanske tvärtom. Böckerna är fulla av liv! Om författaren tycker att det är viktigt med rättvisa här i världen kan man anta att hans eller hennes böcker till stora delar handlar om rättvisa.

Ta reda på när författaren levde. Ta reda på viktiga händelser i författarens liv; jobb, giftermål, barn, resor, religiös eller filosofisk omvändelse, förlust av familjemedlemmar, livsavgörande händelser m.m.

2.  Andra böcker, typiska böcker

Ta reda på om din bok är typisk för den typen av böcker som författaren har skrivit. Om den skiljer sig från författarens andra böcker, hur kommer det sig? Vad är det som skiljer den från författarens andra verk? Kan den liknas vid andra böcker i en speciell genre (skräck, romantik, äventyr)?

3.  Recension av din bok

Recensera din bok. Vad handlar boken om? Gör en kort sammanfattning – ett referat – av handlingen. Med kort menas cirka fem rader.

Vem är huvudperson? Hur är boken skriven? Berättarjag – första eller tredje person? Mycket dialog? Mycket naturbeskrivningar? Mycket återberättande? Vilket tempus används mest? Sker handlingen i kronologisk ordning? Hur börjar boken – mitt i handlingen, med en fråga, från början eller med slutet? Finns det ”onödiga” avsnitt i boken? Finns det andra viktiga personer i boken? Vilken genre tillhör boken? Vad tyckte du om boken? Motivera din åsikt.

4.  Stil, genre, exempel ur texten, ordförklaringar

Den sista delen i klassikerarbetet ska innehålla ett exempel ur din bok som är typiskt för just din bok. Om din bok är romantisk och innehåller mycket dialog så ta exempel som innehåller just de delarna. Välj även ett avsnitt där det händer något speciellt i handlingen (helst inte slutet eller början). Är boken svårläst? Långa meningar och annorlunda meningsbyggnad kan göra boken mycket svårläst. Visa och berätta med tydliga exempel varför du tycker som du tycker. Förklara svåra ord, stryk under dina exempel i texten.

Ni ombads göra en individuell arbetsplanering för de nästkommande veckorna. Jag delade ut en stencil som ni kunde använda, den såg lite ut som ett kalenderblad. Den här stencilen är det viktigt att ni har med er till lektion, eftersom vi kommer att stämma av hur ni ligger till i er planering varje vecka.

Ni kommer ha sammanlagt 100 minuter lektionstid varje vecka att arbeta på. De resterande 60 minutrarna kommer vi att ägna oss åt annat. Hur ni vill disponera er lektionstid är upp till er. Viktigt: ni kommer inte att ha tillgång till dator under vår lästimme på 40 minuter. Ni kan använda den till att läsa (romanen eller material om författaren) eller till att skriva för hand.

Betygsmatris är utdelad. Har ni tappat bort den, be om en ny!

Lycka till!

Lämna en kommentar

Filed under Svenska-9

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s