En komikers uppväxt: uppgift 4.

Dags för den fjärde och sista uppgiften! Denna uppgift är lite mer övergripande, så ta er tid när ni komponerar ert svar. Tänk på att vara tydlig, att motivera era funderingar och var inte rädda för att tolka texten och gräva lite djupare under ytan!

Uppgift 4: En komikers uppväxt är proppfylld av symbolik. Flera av metaforerna och symbolerna som Gardell använder sig av är återkommande. Er fjärde uppgift fokuserar därför på några av dessa metaforer och symboler. Välj en av följande tre uppgifter. Glöm inte att skriva vilken uppgift ni valt.

1. Djur.

”Sävbyholmsskolan var ingen läroanstalt. Den var ett slakthus”. (s. 221)

Gardell använder symboler kopplade till djur upprepade gånger i boken. Undersök detta närmare och analysera deras förekomst. Vilka exempel hittar du? När används djursymboliken? Vad tror du är orsaken? Symboliserar olika typer av djur olika händelser/personer?

2. Ängeln.

”Jag minns inte vår uppväxt i Sävbyholm annat än som en rysning, som om jag stod i en sammanbiten ängels väldiga och kalla skugga”. (s. 119)

Vid flera tillfällen dyker en ängel upp i romanen. Undersök och analysera ängelns närvaro. När dyker den upp? Vad tror du att den symboliserar? Vad i romanen bevisar din teori?

3. Kapitel 101. (s. 240-242)

Analysera symboliken i kapitlets parallellhandling. Vad händer i de olika delarna? Varför har Gardell valt att sammanföra just dessa händelser i samma kapitel?

Observera att deadline för uppgiften är nästa torsdag, den 5/5, kl. 17.00. Lycka till!

About these ads

14 kommentarer

Filed under Bokblogg, Svenska-9

14 responses to “En komikers uppväxt: uppgift 4.

  1. Jessica Wallentin

    Uppgift 2: Ängeln.

    ”Ängeln får huggtänder,klor och ondskefulla ögon. I detsamma som han tänker det växer tänder och klor ut och ängelns ögon börjar glöda som brinnande kol, Juha kan inte hjälpa det. Han försöker tänka att ängeln är mild och god, men det är redan försent-den har redan börjat närma sig honom.”

    ”Och framför mig skred ängeln tyst med huvudet böjt.”
    När jag söktläste efter ordet ”ängel” så var det alltid i ett sammanhang att Juha känner sig rädd eller vilse. I sammanhang då någonting fruktansvärt har hänt eller vid vidskepelser.
    Jag får en känsla av att ängeln är en symbol för: att allt kommer bli bra i slutet ändå. Ängeln tycks komma vid tillfällen som Juha tycks ha svårt och ängeln ”kommer genom rummet och är som ett ljus, ett osynligt ljus.”

    ”Ängeln vandrar genom Sävbyholm. Inte en människa syns. Som om alla var döda. Alla ljud är borta. Som svalda. Vinden tar tag i ängelns vita klädnad. Hans vingar vilar mot hans rygg.”
    Genom hela bokens gång, speciellt när slutet började närma sig, började jag tänka efter om ängeln är Thomas?
    När Gardell skriver om Juha i nu-tid så skriver han till Thomas. Thomas är ängeln som följer med Juha vart han än går. Ängeln finns där. Som en skyddsängel eller bara en nära vän.

    ”Ängeln vänder sitt huvud mot mig, för att ge mig frid. För första gången ser jag hans ansikte. Ängeln har inget ansikte.”
    ”Det är ditt skratt som kommer ur ängelns mun, Thomas.”
    Här är ett tydligt exempel för min teori. Syftet med själva texten är att det är Thomas som Juha än håller kvar inom sig. Fortfarande vid vuxen ålder tänker Juha på Thomas som finns kvar i hans hjärta!
    Juha känner sig skyldig för allt elände som Thomas tvingats vara med om i deras ungdom. Trots att Juha varit taskig mot Thomas, förlåter Thomas honom. Det är grejen med Thomas, han förlåter, han vill så gärna ha en vän.
    En riktig vän!
    Thomas är ängeln som Juha har kvar inom sig och som han tänker på vid sina framträdanden, när han känner sig mest som ensam…
    Han tänker på hans skratt som man känner igen på flera meters avstånd. Det är hans skratt som lyfter upp Juha. Trots sin tuffa barndom i Sävbyholm så är det Thomas som han mest kommer ihåg.
    Thomas, ängeln, hans trognaste vän!

  2. mohsine för sista gången

    Kapitel 101:

    Innan kapitel 101 så är det mycket som händer Thomas och Jenny blir stenade av Juha och ingen av de tycker om juha lika mycket som förr, och som Juha brukar säga så faller allting förr eller senare och den här gången så har Juha och Thomas fallit hårt.
    Juha börjar uppleva många saker som Thomas själv upplever och han börjar berättar om hur livet suger och hur skönt det skulle vara om den tog snabbt slut.

    Så, om Juha upplever nästan samma saker som Thomas har upplevt och är trött på livet så kan man gissa hur Thomas tänker och känner, jag tycker att det finns ingen tvekan att Thomas tog sitt liv innan avslutningen.
    För det första (om jag ska överdriva lite) så är talet 101 lite känd och det är ett tal som sticker ut, kanske var det meningen att visa att kapitlet är viktigt för att förstå boken och jag tror att Gardell vill att vi ska förstå boken såhär:

    Thomas gillar Juha, han garvar åt hans skämt när ingen annan gör det och är hans enda kill-vän, Juha gillar honom också, de har haft många intima stunder som vänner tillsammans.
    Jag tycker att Pikka representerar Thomas och att varje händelse drev deras relation framåt en våning som brann, alltså varje stund då de träffades och lekte så blev deras band starkare och Thomas gick högre och högre i vänskapspyramiden som är det brinnande huset, gungningen beskriver samma sak, thomas gungar högre och högre i deras relation.

    Och för varje våning (händelse) så får Thomas tecken från Juha att ”hoppa” och att han inte ska oroa sig för de har brandseglet ute, alltså att Thomas ska våga vara sig själv och visa sin vänskaphet med Juha öppet inför alla och att han inte ska vara rädd för att han kommer att ta emot honom som en riktig vän men han blir osäker för varje gång och springer vidare i byggnaden tills han har tillräckligt mod, även om Juha försäkrar att det är okej att hoppa. När han gungade så ville han också att samla mer höjd som symboliserar tro och litande.

    Thomas samlar mod och springer och gungar högre och högre och till slut hoppar han. Genom att hoppa så har han visat sin vänskaplighet med Juha för de andra, men brandseglet som jag skulle tänka mig skulle vara Juhas stöd och vänskap var inte ute, han har bara ljuget för thomas om att han kan vara hans vän öppet och att han har deras stöd. Thomas ramlade förbi alla våningar som ska symbolisera vänskaps stadierna och slog hårt mot marken.
    Eftersom huset brann så var den enda vägen till marken som fanns är rakt ner, alltså att man kan inte springa genom lågorna våning för våning han kunde bara hoppa och falla rakt ner. alltså att han har hamnat på botten där han var från början, fullkomligt ensam och mobbad.

    Hela kapitlet skulle jag beskriva som en besvikelse och en skuldsättning då man lurar någon annan att vinna deras litande och trovärdighet, för att sedan gör den exakta motsatsen, båda berättelserna om Pikka och Thomas hänger ihop, Gardell använder också ”hoppade” bara en gång,

    Bevis för min teori skulle vara att alla brev är förlåtelse brev skickade till thomas, i boken så finns det också inga försök att visa sin relation med Juha offentligt förutom det sista kapitlet då han kom fram till juha när juha var med Lennart och Simon. Andra bevis för min teori skulle vara den uppenbara utvecklingen i Juha-Thomas relation som man kan lätt jämföra med den brinnande byggnaden.

    Ett motargument för min teori skulle vara att Jennys roll är svår att passa in, för Jenny är också ett offer dessutom har hon en mycket starkare relation med Thomas än Juha, hon har också skyddat honom när han stenades, så Jenny passar inte in i bilden, kanske är hon en neutral figur som är inte helt mobbad eller helt älskad sen är det ju Thomas som har mist livet inte hon så en plats åt henne skulle bara försvåra anlyseringen.

  3. Hossam Rothschild

    2. Ängeln

    Jag tror att ängeln symboliserar Juhas rädsla, den dyker upp då och då och jagar honom, ängeln dyker upp innan Juha hade börjat någon vänskap med Thomas och innan Thomas dör så det är inte troligt att det är Thomas. Ängeln är ingen människa utan ett minne och en känsla, Jonas nämner den ofta när han skriver om hans rädsla, om den spända och deprimerande känslan som härjar i luften i Sävbyholm.

    Juha har något inom sig, det har alla i Sävbyholm de är inte nöjda, alla lever ensamma med sina rädslor och de gör det i tysthet. Det är inte bara Juha som har en ängel som följer efter honom utan det har alla, jag citerar: ”allting faller, ingenting består,inte vår barndom, inte Sävbyholm……jag minns inte vår uppväxt i Sävbyholm annat än som en rysning, som jag stod i en sammanbiten ängels väldiga och kalla skugga”.

    Alltså ängeln är det dåliga som alla i Sävbyholm verkar lida av, läraren, Thomas, Jenny. Alla har deras ängel som skrämmer upp de och påminner de om deras problem och rädslor, och ängeln försvinner inte tills Juha är långt långt borta från Sävbyholm och hans rädslor.

    När ängeln visar sig i slutet och har ingen ansikte, så tror jag att det representerar slutet för Juhas rädsla, Juha hinner ikapp den och vågar till slut bemöta den och då har den inget ansikte, alltså ängelns vassa tänder och klor försvann för att de var en illusion som juha hade skapat, men nu lämnar ängeln Juha för nu ska han lämna Sävbyholm för alltid.

    Ängeln är en skapelse av Juha den är hans rädsla,samvete och allt där emellan den dyker upp när Juha mår som värst, som salt på såret så börjar Juha fantisera och han börjar få en skev uppfattning om verkligheten det är då ängeln börjar få vassa klor och tänder, ängeln finns med bara i juhas hjärna.

    Sista citatet som jag grundade min teori på : ”Juha kan inte hjälpa det. Ängeln får huggtänder, klor och ondskefulla ögon. I detsamma som han TÄNKER att det växer tänder och klor….Han vet att han är förlorad om han springer…. men han springer ändå”

    Juha springer hela tiden, han stannade aldrig upp och bemötte sina problem han bara fortsatte springa ifrån ängelns klor för att om han stannar då kommer han bli huggen, han kommer förlorar statusen i klassen, han kommer bli slagen varje rast. Det är därför han fortsätter springa.

    Men till sist så stannar han och så ser han att ängeln hade aldrig några klor eller ondskefulla ögon och att stanna upp och stå för något är inte så farligt som han trodde.

  4. Malcom X

    Uppgift 1. Djur

    I alla tider har författare använt sig av djur som metaforer. De gamla fablerna har alltid innehållit djur för att förmedla en lärdom. Vi människor har gett djuren olika egenskaper t.ex. stark som en björn, hungrig som en varg, arg som ett bi osv.
    ”Hon är avmagrad, som en svulten fågel.” S. 61. Här jämför Gardell sin lärare med en fågel för att beskriva att hon är otroligt smal och spinkig. Jag tror att han gör denna skildring för att när man tänker på en svulten fågel så är det lättare för läsaren att få en bild av hur hon ser ut.
    ”Juha blir osäker. Katten leker med råttan innan den dödar.” S.95. Här använder Gardell ett vanligt talesätt för att berätta hur rädd och stressad Juha är innan han blir tvungen att slå Thomas. Som ni vet så är det bara en tidsfråga innan katten tar råttan och dödar den, så det slutar oundvikligen dåligt i stort sett varje gång katten försöker ta råttan. Och som ni har läst så gick det inte särskilt bra för Juha när han tillslut blev tvungen att slå Thomas mot sin vilja.
    ”Ett barn som apat sig för att bli älskat” S.224. Här syftar Gardell på att Juha spelar clown för att få uppmärksamhet, Juha tror att det är ett sätt att bli populär på, men det är inte alltid säkert att Juhas omgivning uppskattar det lika mycket som Juha vill att de ska uppskatta det han gör.
    Jag tror att Gardell använder djur-symboliken för att förstärka personer eller händelser vilket ger ett starkare bildspråk, och läsaren får klarare bilder på olika händelser i boken och/eller hur personer ser ut fysiskt men i vissa fall även psykiskt.

  5. Måns Falk

    2. Ängeln.

    Jag tycker som att det värkar som att ängeln dyker upp varje gång Juha har gjort något dumt. Som om ängeln är ett sorts tecken för att Juha nu har gjort något som han inte skulle ha gjort.

    Jag får en känsla av att ängeln ”beter sig” lite ond, att han ska skrämma Juha att inte bli elak och tappa kontrollen. Ängelns uppdrag är att behålla Juha på den ”goda” sidan.

    Sen som Jessica säger så tycker jag också att ängeln är Thomas. Precis som Jessica säger så tänker han fortfarande på honom i vuxen ålder, vilket kan betyda att det finns en koppling till Thomas och ängeln.

  6. Mathews "Jazz"

    Uppgift 3

    Det är så att i slutet av boken. Då känner Juha att han inte blir lika omtyckt som förr. Han har kastat stenar på sina klasskamrater, de gillade inte hans beteende och raseriet han fick. Juha gick från att ha varit klassen clown till mobbad och är en slags ”outsider”. Han övergår just till Thomas situation och får dessutom känna på hur det känns att vara utstött av andra.Han visste om va han hade förlorat i klassrummet och det var RESPEKT.

    Det var ju också så att Juha och Jenny ropade till Thomas att hoppa. (Håller med Mohsin) det kan vara så att Thomas försöker ta självmord, eftersom han var såklart missnöjd med sitt liv och den situation han befann sig på.
    Han hoppade ner för en lägenhet genom att visa sin enda vänskap till Juha och Jenny . De var de enda polarna Thomas hade innan självmordet tog fart.

    Enligt mig så saknade just Thomas självsäkerheten och tron på sig själv. Han var inte en person som fick klasskamraternas stöd och uppmärksamhet direkt. Gardell vill förmedla om detta kapitel är att vi alla människor ska ha tron och självsäkerheten inom oss, det är så vi kan få bättre stöd av andra människor. Är du mer självsäker, då kommer du få ut mer respekt av andra.
    Det är så att Thomas hade varken tro eller självsäkerheten inom sig, det ledde till att han tog självmord pga. han hatade sig själv.

  7. vivek

    2. Ängeln

    Romanen inleds med att beskriva när Juha en vinterkväll gör en snöängel och när han reser sig upp liknar det bara nedslaget av en ängel. Han inbillar sig en ond ängel som fallit från himlen och som nu jagar honom genom mörkret. Ängeln uppenbarar sig varje gång Juha svikit eller förnekat sina vänner och följer efter honom skrämmandes utan att ge honom någon ro.

    Jag tror att ängeln dyker upp vid såna tillfällen där Juha blir helt plötsligt blir någon annan person som, då alla andra tycks inte känna igen honom. Då gör han fel, det känns som att ängeln har dykt upp vid fel tillfällen. Jag tycker att ängeln borde dyka upp vid såna tillfällen som Juha har känt sig (nere) t.ex. när Juha hade fått stryk av Lennart.
    Jag tror inte att ängeln behandlar juha som en vän, utan ängeln är som en förälder som ser vad juha gör för fel och får straff efter vad han gör.

    214 men just då kommer Thomas ut från toaletten. Skyndar mot Juha som en fåne. Juha vänder sig rasande om och skriker år honom:
    – Försvinn, din äckliga cp unge, jag hatar dig !
    Därefter jagas Juha av ängeln.

    ”Ängeln vänder sitt huvud mot mig, för att ge mig frid. För första gången ser jag hans ansikte. Ängeln har inget ansikte.”
    Ängeln har inget ansikte
    Inga ögon inga näsa ,inga läppar bara ett slätt ingenting” . Det får mig att tänka om Juhas nu tid och hans vänskap till Jenny. Jenny är hemligt förälskad i Juha men hon vet inte hur hon ska få fram sin kärlek på ett bra sätt till Juha. men det finns ingen chans att hon ska bli ihop men Juha, Jenny blir totalt nobbad av Juha för han är gillar Li.
    Ängeln har inget ansikte , det ska spegla att Juha inte är kär i Jenny, Jenny får ingen chans. Det kan också betyda när Juha försökte väcka all uppmärksamhet av Lennart och Stefan, sedan vid slutet så gillar de inte Juha för hans beteende de ignorerar honom. Juha fick vara med de ett tag sen så tog det slut, de vände sin rygg mot Juha där var hans vänskap slut med Stefan och Lennart.

    Ett citat som grundar på min teori ” ängeln vandrar genom Sävbyholm. Inte en människa syns. Som om alla är döda. Då har Juha gjort sina misstag och det går inte att återgärda sina problem, Juha har ingen ängel efter sig, han har tappat sin status helt och ängeln kan inte göra nåt. Både ängeln och Juha går sina egna vägar. Ängeln och Juha hade en vänskap som kommer att sluta för eller senare.

  8. Jocke

    ”Djur”

    Precis som Malle skrev så används djur i berättelser för att dra liknelser så att man om man vill förstärka styrka som en björn osv precis som Malle skrev.
    En författare kan också använda sig av ett djur för att läsaren kan få en bättre förståelse t.ex: Om man skriver ”Han stog framför Erik som låg på marken. Redan vid första slaget kände Erik att han var stark som en björn”. Här får läsaren troligtvis upp en bild i hjärnan av att en stor stark man är den som står över Erik och slår honom. Att den här personen som slår inte är någon liten muskulös kille utan någon som är just stor som en björn.

    ”Sävbyholmsskolan var ingen läroanstalt. Det var ett slakthus” Sid 221
    Här används slakthuset för att visa den psykiska och den fysiska tortyren som Juha men egentligen Gardell själv gick igenom. Här används slakthuset som ett sätt för läsaren att förstå att han inte gick till skolan och lärde sig saker utan blev mer och mer slaktad för varje dag.
    Här tror jag Gardell vill utrycka sin ilska mot skolan och att skolan inte tog problemet på allvar.

    ”Blir man biten av ett marsvin får man stelkramp”. SId 145.

    Här visar Gardell upp Thomas rädsla och osäkerhet. Att han är rädd för allt utav anledningar som kanske inte så många delar. Självklart vill ingen bli biten av ett marsvin men att man får stelkramp visar på att Thomas är rädd för saker som egentligen inte händer. Att han är rädd för allt. Eller också bara vill ha en anledning till sin egentliga rädsla och osäkerhet.

    Han apar sig sig för henne, gör grimaser och kastar saker på henne”

    Att apa sig framför någon är ett sätt för att få uppmärksamhet, precis som det står. Yttrycket kommer från en apas beteende. Att hoppa omkring och bara vara allmänt jobbig för att få den i det här fallet så viktiga uppmärksamheten av någon som inte annars skulle lägga märke till ”apan”

    23/5 smäller det!! :))

  9. Peniel Habesh (under stress pga andra saker).

    Jag valde nummer 2 Ängeln.

    Jag tycker att ängeln bara gör vad Juha kommer att göra mot andra eller har gjort. Te.x ängeln var elak mot Juha i början för att Juha också var elak mot sina vänner och sin familj. Men den dyker också upp när han är rädd och osäker.

    När vi pratde om Tomas rädsla så skrev hur ensam han var men alla tänkte bara på honom och inte på Juha eller Tomas mamma hade det. Juha har gjort många dåliga saker som han säkert har ångrat. Men som jag sa tidigare ängeln vissar bara hur Juha kommer att vara mot sina vänner han skämdes för dom han var elak mot dom och han gjorde nästan Jenny blind. Juha hade förståt att de han gjorde var fel så när han gjorde allt till rätta så blev ängeln också lugn och snäll mot Juha för att han hade insett vad som var rätt och vad som var fel (enligt mig). Så det här med ängeln har både med Juhas rädsla och veta vad som är rätt och fel ängeln är i Juhas fantasi som han hade skapat när han blev rädd men när han började inse allt så var han beredd på att få se ängelns ansikte.

  10. Arsam Asarar(Chakkour)

    Jag håller med Malcom i det som han säger men har saker och ting att tillägga.
    Djursymboliken får som sagt oss en bild av karaktärerna vi läser om i boken, men för mig så ser jag inte dem som djur utombords, djuren finns inombords hos dem vi läser om. Hela situationen med djursymboliken förstärker våran syn på karaktärerna vi får läsa om i boken men djursymboliken tror jag inte endast används som personbeskrivning symboliken förstärker de flesta situationerna, man får mer känsla av det hela. Man får mer känsla av att läsa boken om man får beskrivningarna också, det blir mycket mer än bara text känslorna av hur det hela känns osv förmedlas verkligen och läsaren kan ta till sig det och förstå bättre.

    Djursymboliken framstår som tidigare nämnts oftast för att beskriva det hela mer ”relevant”. Man förmedlas känslorna som nämns i boken som t.ex när det nämns att Juha gör bort sig ,”Ett barn som apat sig för att bli älskat”. I den situationen så beskrivs misslyckandes då det lett till att man känt sig som en apa. Och eftersom att det dras så pass många paralleller till djur ty det nämns att de elever som går i Sävbyholmsskolan känner sig inte att de är på någon läroanstalt det känner sig som djuren som är beredda att slaktas.”Sävbyholmsskolan var ingen läroanstalt. Den var ett slakthus”

    Vi idag använder oss av dessa symboliker vilket därför kan vara en av anledningarna till att jag inte kände någon alls förvirring när jag läste i boken. Jag förstod alltid symbolikerna och kunde dra paraller till varför beskrivningarna var som de var.

  11. Emilia Källman

    Jag valde kapitel 101

    Kapitlet handlar mycket om vad Juhas bild av livet är. Det handlar mycket om hur det var förr och hur det kommer bli. Juha säger att när han är femton år kommer han att rymma hemifrån och lämna sävbyholm bakom sig.
    Det är mycket tillbakablickar i kapitlet, Juha går alltid fram på roliga timmen och försöker få klassen att skratta men det slutar alltid med att det bara är Thomas som skrattar. Läraren bryr sig inte så mycket om eleverna eller om någonting egentligen. Hon drömmer sig bort och försöker komma bort från verkligheten genom att supa bakom dörrarna i skolan. Hon blir troligtvis slagen av sin man, och detta symboliserar en vanlig familj i Sävbyholm. Alla familjer på denna plats verkar vara dystra, ha någon hemlighet och må allmänt dåligt. Enligt Juha finns inget possitivt minne från det stället.
    Texten byter tid och rum men inte ämne även fast han hoppar från lekplatsen till klassrummet till en ganska tråkig historia. Detta symboliserar honom och hans liv.

    Kapitlet börjar med att Juha, Jenny och Thomas är på en lekplats och Thomas gungar. Thomas är rädd men ändå pressar Juha och Jenny honom att hoppa, och han hoppar. Så gör man där, man behöver alltid visa att man vågar göra saker och att man är cool. Enligt Juha är det så och det är så han tror att man kommer överleva i Sävbyholm.
    Det mesta händer bakom stängda dörrar och detta tror jag att Juha irriterar sig på. Meningen som läraren säger med stora bokstäver är ” OCH DET ÄR LÄKAREN SOM ÄR MÖRDAREN! HÖRDE NI DET , LÄKAREN! OCH NU BERÄTTAR JUHA SIN HISTORIA OCH JAG GÅR TILL KARTRUMMET OCH SUPER ARSLET AV MIG!” Den symboliserar att han bara vill att alla ska säga vad dom tycker och stå för det, inte dölja vad man känner och tänker och bara erkänna vad man vill. Om vi tänker såhär att Läkaren i det här fallet är en av dom coola ungarna, han är mördaren och förstör och river sönder de andra barnens personligheter och liv.
    Det är det kapitlet och livet i sävbyholmsskolan går ut på.

  12. Arsam Asarar(Chakkour)

    Jag håller med Malcom i det som han säger men har saker och ting att tillägga.
    Djursymboliken får som sagt oss en bild av karaktärerna vi läser om i boken, men för mig så ser jag inte dem som djur utombords, djuren finns inombords hos dem vi läser om. Hela situationen med djursymboliken förstärker våran syn på karaktärerna vi får läsa om i boken men djursymboliken tror jag inte endast används som personbeskrivning symboliken förstärker de flesta situationerna, man får mer känsla av det hela. Man får mer känsla av att läsa boken om man får beskrivningarna också, det blir mycket mer än bara text känslorna av hur det hela känns osv förmedlas verkligen och läsaren kan ta till sig det och förstå bättre.

    Djursymboliken framstår som tidigare nämnts oftast för att beskriva det hela mer ”relevant”. Man förmedlas känslorna som nämns i boken som t.ex när det nämns att Juha gör bort sig ,”Ett barn som apat sig för att bli älskat”. I den situationen så beskrivs misslyckandes då det lett till att man känt sig som en apa. Och eftersom att det dras så pass många paralleller till djur ty det nämns att de elever som går i Sävbyholmsskolan känner sig inte att de är på någon läroanstalt det känner sig som djuren som är beredda att slaktas.”Sävbyholmsskolan var ingen läroanstalt. Den var ett slakthus”

    Vi idag använder oss av dessa symboliker vilket därför kan vara en av anledningarna till att jag inte kände någon alls förvirring när jag läste i boken. Jag förstod alltid symbolikerna och kunde dra paraller till varför beskrivningarna var som de var.

  13. Henric Andersson

    1. Djur

    Jag håller med Malcom om att människan ofta refererar till djur för att klargöra en beskrivning av något eller någon. Man använder oftast djuren i skriftspråk för att det ge en djupare förståelse och det gör att man kommer in mer i boken(om man nu läser en bok). Om man ska använda muntliga metaforer/liknelser så använder man dem i tal där man också försöker ge åhöraren en tydlig bild av sammanhanget. Ett exempel på detta är Martin Luther Kings kända tal ”I have a dream”.
    Men egenskapen från djurmetaforerna kommer från hur vi människor tolkar deras beteende.

    Anledningen till att vi brukar använda djur som liknelser i stället för andra saker är för att det, som Malcom skrev, är lätt att framställa en bild av hur personen eller saken i fråga ser ut och beter sig. Vi använder just djur för att alla(så gott som alla) människor ser på ett djur på samma sätt tex, vi tycker att alla björnar är och beter sig likadant till skillnad från hur vi människor ser på varandra. Vi kan tycka att det är lika stor skillnad mellan oss människor som på Hundar och fåglar eftersom att vi har mycket djupare förståelse om varandra än vad vi har om djur. Med andra ord så tycker vi att det är lättare att förstå beskrivningar/berättelser, när det finns paralleller mellan saker vi har en klar uppfattning om hur de är och fungerar, tex djur.

    Som det redan sagts så betyder ”stark som en björn” att någon är väldig stark, att apa sig betyder att man gör sig löjlig(att apa efter betyder att man härmar någon. Det uttrycket kommer från att apor har en väldigt avancerad hjärna för att vara ett djur och är därför väldigt bra på att lära sig saker, vilket man gör genom att härma).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s